Dohányzás leszokás után károsabb


Megérkezett a figyelmeztetés az itthon is terjedő füstmentes cigi miatt

Milanovich Domi Rémálom az építkezés? Bizonyára tisztában vagy vele, hányféle módon tesz tönkre a szenvedélyed. Én is így voltam vele, amikor cigiztem, sőt. Azt, hogy egészségtelen, hogy büdös és marha drága, bőven azelőtt tudtam, hogy életemben először rágyújtottam volna. Aztán mégis rászoktam, és évig nem is spóroltam vele: fénykoromban másfél doboz ment el naponta.

Megérkezett a figyelmeztetés az itthon is terjedő füstmentes cigi miatt Dohányzás leszokás után károsabb. Megérkezett a figyelmeztetés az itthon is terjedő füstmentes cigi miatt - kormosterkep. A leszokás viszont ennél jóval tovább tart: teljes megvonás esetén minimum hét alatt szűnik meg a függőség, a nikotinéhség azonban még évekig fennmaradhat. A statisztikai adatok szerint a világon mintegy 1,3 milliárd ember dohányzik. Amikor egy dohányos leteszi a cigarettát anyagcsere folyamatainak ritmusa normalizálódnak.

Hogy mi segített a leszokásban? Hát nem az elrettentő kampányok, a megbélyegzés vagy a riogatás.

  • A legjobb gyógymód a dohányzáshoz
  • A legjobb kötőanyag a dohányzáshoz

Az elrettentés, úgy néz ki, másoknál sem éri el a kívánt hatást. Bár a dohányzók száma az utóbbi évtizedben a világ egyes részein csökkentez a pozitív változás nem érezhető mindenhol a legszegényebb közösségekben és a fejlett országok marginalizált csoportjaiban például egyáltalán nemés nem is olyan mértékű, mint szükséges lenne. Clive Bates közegészségügyi és fenntarthatósági szakértő szerda esti online előadásán a dohányzással összegfüggő ártalmak csökkentésének egy másik lehetséges módjáról beszélt.

mi segít önállóan leszokni a dohányzásról

Dohányzás és ártalmak Bár a dohányosok döntő többsége tisztában van azzal, hogy szenvedélye kifejezetten káros, és mindannyian látunk a cigarettás dobozokon vagy a dohányleveles tasakokon egészen elborzasztó ábrákat, mégis hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni ezeket az információkat, és azt gondolni, hogy a baj csak másokat érint majd.

Pedig a füstölés okozta károk a társadalom egészére hatnak: részben mert a bagósok családja, környezete, kollégái is érintettek lehetnek, részben pedig azért, mert a dohányzás okozta betegségek kezelése milliárdos összegeket emészt fel, amit szintén a közös kasszából állunk.

De legyünk őszinték: ezek az adatok a legtöbbször nem tartják vissza az embert a rágyújtástól. Clive Bates Egészségügyi és fenntarthatósági szakértő, és között egy angol, dohányzással kapcsolatos akciócsoport vezetője volt, ban Tony Blair egészségügyi stratégiai egységében dolgozott.

Ha azt halljuk, világszerte évente mintegy ötmillió ember haláláért felelősek a dohányzás okozta betegségek, vagy azt, hogy Nagy-Britanniában a cigi több ember haláléért okolható, mint az alkohol és drogfogyasztás, a közúti balesetek és a HIV egyszerre, talán meghökkenünk egy kicsit. Ha pedig azt, hogy itthon minden órában 3 embert veszítünk el a cigaretta miatt, talán el is gondolkodunk egy pillanatra az élet törékenységén, amikor legközelebb rágyújtunk.

Tudományos felmérésekkel alátámasztott állítások

Sokkal többet viszont nem teszünk. És ettől vajon le fogunk szokni? Sajnos úgy tűnik, hogy a sokkoló adatok nem elegendők, ráadásul a felvilágosító programok sokszor épp ott nem tudnak hatni, ahol ezekre a legnagyobb szükség lenne. Bates hivatkozott adatai szerint a dohányzás napjainkban egyre nagyobb mértékben érinti a szegény, vagy valamilyen dohányzás leszokás után károsabb marginalizált csoportokat, akikre az edukáció és a magas szintű orvosi ellátás hiányában még nagyobb veszélyt jelent.

És nem kell messzire menni: nemcsak a világ elmaradottabb országaiban, de Nyugat-Európában is így van ez. Míg az Egyesült Királyságban összességében a lakosság mintegy 14 százaléka dohányzik, ez az arány egyes szegényebb régiókban, nagyvárosi kerületekben ennek a kétszerese is lehet. A dohányosok között itthon is egyre nagyobb arányban vannak jelen a kevésbé iskolázott, szegény, munkanélküli, hajléktalan emberek, fizikai munkások szemben a fehérgallérosok alacsonyabb számával és azok, akik valamilyen mentális problémával küzdenek.

Ha valakiknek, hát nekik biztosan nem elrettentésre és további megbélyegzésre van szükségük. Mi hozhat megoldást?

Navigációs menü

Bates szerint nem a megszégyenítés hogyan leszoktam a dohányzásról és lefogytam elrettentés, hanem azoknak az eszközöknek és nikotintartalmú készítményeknek a propagálása, amelyek jóval kevesebb ártalommal járnak.

Bates előadásában ugyanis központi gondolat volt, hogy cigizéskor a nikotinra vágyunk, de végül a kátrányba halunk bele. A cigaretta egészségkárosító komponensei nem önmagában a dohányban és az abban található nikotinban, hanem az elfüstöléskor keletkező égéstermékekben vannak, mondja Bates.

Ezzel egyelőre legalább annyian vitatkoznak, mint ahányan egyetértenek. A nikotin, mint Bates mondja, viszonylag ártalmatlan, bár kétségkívül függőség kialakítására alkalmas anyag, de a rákot, a szív- és érrendszeri betegségeket nem ez, hanem a rákkeltő égéstermék okozza, és azokban az országokban, közösségekben, ahol a dohányzást égetés nélkül élvezik vagyis akár e-cigiznek, akár rágókat, pasztillákat vagy régimódi módszerrel bagót rágnakjóval kevesebb a dohányzásból eredő ártalom is.

Leszokás helyett átszokás? A szakértő szerint ennyire károsak a dohányzás alternatívái

Az előadáson bemutatott diák egyike Svédországot hozza fel példaként. Az eredmény pedig?

Ez történne ha hirtelen ÖRÖKRE letennéd a cigit 😱🔥 [ÚTKERESŐ]

A dohányzással összefüggő halálozások lényegesen alacsonyabb száma. Füstmentes dohányzás? Az meg mi?

tüdőbetegség dohányzás

A dohány füstmentes fogyasztásának itthon is több típusa ismert. Zanzásítva: ahelyett, hogy égetve szívnánk el a dohányt, nikotinhoz juthatunk hevítő és párologtató eljárásokkal, elérhetők szájon át bevehető tabletták, testre ragasztható tapaszok, valamint az oldschool bagórágáshoz legközelebb eső, a ínyhez illesztős verziók is. Itthon a es és a es évek fordulóján jelent meg az egyik dohányzás leszokás után károsabb forma, az e-cigaretta.

Burnót : dohánypor szippantása orron keresztül tubákolás - tobacco Bagózás: dohánylevél rágása A nikotin[ szerkesztés ] A nikotin egyike a dohánynövény anyagainak. Képlete: C10H14N2. Levegőn megbarnuló, lúgos kémhatású, erősen csípős ízű, olajos folyadék. A nikotin 20—60 mg-ja már halált okozhat.

Népszerűségét valószínűleg annak köszönheti, hogy ezzel az eszközzel a hagyományos dohányzáshoz némiképp hasonló élményt kapunk, csak füst helyett nikotintartalmú párát lélegzünk be. Nemcsak itthon, világszerte is messze vagyunk attól, hogy a dohányzást imitáló készülékek és más nikotintartalmú készítmények leváltsák a füstös cigarettát.

A dohányzástól sárgák lesznek a fogak és nő a dentális plakk mennyisége, ami növelheti a fogszuvasodás és az ínygyulladás kockázatát. A dohányzástól és a füstnélküli dohánytermékek használatától is rossz lesz a lehelet. A dohányzás öregíti a bőrt. A dohányzás csökkenti a bőr rugalmasságáért felelős fehérjéket, a kollagént, elvonja az A vitamint, és gátolja a vérellátást.

Sőt, erős kezdés után a es évek közepétől némi visszaesés is volt tapasztalható, mert nagyon sok tanulmány jelent meg ezek elsősorban az e-cigi káros hatásairól. Bates határozott és szintén kutatásokkal alátámasztott álláspontja viszont továbbra is az, hogy az e-cigaretta minden tekintetben kevésbé káros, mint a hagyományos bagó.

Tartalomjegyzék

Rendkívül ingoványos terepre téved, aki a hagyományos és az e-cigaretta ügyében szeretne valamilyen álláspontot kialakítani, mert sorra jelennek meg az egymásnak teljesen ellentmondó tanulmányok, amik között nem csak laikusként nehéz eligazodni.

Közben persze minden cikknek, szakértők dohányzás leszokás után károsabb óriási felelőssége van abban, hogy a dohányzás világméretű problémája hova fut ki az elkövetkező néhány évtizedben. Igazságot tenni ebben a cikkben biztosan nem tudunk, de annyit mindenképp megteszünk, hogy Bates gondolatai és az általa hivatkozott kutatások mellett kitérünk az e-cigi ellen felhozott érvekre is.

a szív dohányzás után fáj